onsdag 7 mars 2012

Att tillverka sin egen sänggavel.....


 Ni är flera som har kommenterat min hemmagjorda sänggavel! Kul att ni gillar den!!
Jag älskar den!! Och den var inte alls svår att tillverka och kostnaden hamnade runt 450:- totalt..

Hur gjorde jag då??

1. Skickade mannen till Byggmax med uppdrag att köpa 1 st spånskiva med måtten 240*150
2. Bad mannen kapa till den med måtten 175*150 ( vår säng är 160 cm bred) 
3. Åkte till Stoff & Stil och köpte enkelvadd 500*200 cm..samt ett lite kraftigare tyg ca 2 m.

Sen var det bara hem och börja jobba. Det första jag gjorde var att fästa vadden bak på skivan för att sen så tight det bara gick spänna den i nederkant, för att kunna vika upp den och fästa den i ovankant igen. (folding teknik) Allt som allt så fick jag 3 lager med vadd vilket blev lagom tjockt.
Sen tog jag fram tyget och kollade i vilken riktning det var vävt och hur mönstret gick ( för att jag inte skulle riskera att sätta det fel och för att det inte skulle riskera att "dra" sig ). Sen var det bara att fästa det . Det var det som var svårast tycker jag nog. Just det att behöva spänna tyget och fästa det utan att riskera att dra tyget snett.. Det tog lite trixandet och flyttande för att kunna få till det men det gick...

Det bästa av allt är ju att om jag tröttnar på tyget och vill ha lite variation så är det ju bara att köpa en bit tyg till billig peng..

 

1 kommentar:

  1. Härligt med lite kreativitet. Alltid roligt att tillverka något med lite egen stil.
    Ha en skön kväll
    AC

    SvaraRadera